zondag 17 april 2011

Ervaring met 23-archiefdingen

Graag wil ik mijn ervaring met 23-archiefdingen met jullie delen. Vandaag heb ik (door omstandigheden te laat) mijn "dingen" gedaan op de site 23-archiefdingen. Dit was mijn eerste kennismaking met deze vorm van "leren". Ik ben aangenaam verrast door de mogelijkheden die deze manier van lerend werken met zich meebrengt. Op een een hele duidelijke manier wordt je door de opdrachten geleid. Heel verrassend was het voor mij om kennis te maken met een aantal "dingen" waarvan ik het bestaan niet vermoedde. Een aantal dingen waren voor mij enigszins bekend.

Het maken van een blog was voor mij nieuw. Het bestaan van blogs en het volgen van blogs kende ik wel. Ik vind het wel moeilijk zelf iets te schrijven. Waarschijnlijk zal ik voorlopig niet echt zelf gaan bloggen. Mijn ervaring is dat mensen heel enthousiast met een blog beginnen, als het nieuwtje er een beetje af is is vergt het veel doorzettingsvermogen om de blog bij te houden. Als volger heb ik dit al een aantal keren meegemaakt.

Rss-feeds was voor mij als enigszins bekend. Ik heb zelf op mijn pc al een aantal feeds ingesteld. Door ding 4 heb ik hier wel meer over geleerd en zie ook mogelijkheden voor nieuwe toepassingen zowel voor mezelf als voor mijn werk.

Ding 10 vind ik heel interessant en nuttig. Zowel voor mezelf, mijn studie als mijn werk zie ik hierin toepassingsmogelijkheden. Voor onze opleiding maken enkele studiegenoten en ik al gebruik van dropbox een soortgelijke toepassingsmogelijkheid. We hebben ontdekt dat dit heel handig is voor het delen van informatie en veel makkelijker als alles mailen.

Ding 12 kwam me bekend voor.  In het vorig studiejaar hebben we al gebruik gemaakt van delicious voor het delen van links. Heel handig.

Dingen 13 en 14 over wiki's vond ik interessant. Uiteraard kende ik wiki's van wikipedia en wikileaks. In de dingen werden toepassingen genoemd waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Helaas werkte de inlognaam en wachtwoord niet zodat ik niet echt zelf iets hebben kunnen toevoegen.

Ding 17 over sociale netwerken sprak mij wel aan. Zelf ben ik actief op Hyves, Facebook, Linkedin en Breed. Ook hier weer leuke informatie over toepassingsmogelijkheden.

Ding 18 uitgevoerd en 10 boeken in de boekenkast geplaatst. Op dit moment lees ik minder dan ik zou willen. Te druk met werk en studie. Voor mensen die heel veel lezen is dit wel interessant. Zie ook toepassingsmogelijkheden voor b.v. bilibotheken in organisaties.

Ding 19 en 20 vond ik leuk om te lezen. Genealogie en geschiedenis hebben niet zo mijn belangstelling. Ben wel geinteresseerd in de toepassingsmogelijkheden van nieuwe technieken om geschiedenis beter tokegankelijk te maken.

Ding 21 vind ik heel interessant. Ik vind het intrigerend om te lezen over archief 2.0 en de toekomst van archieven. Ik denk dat de technische mogelijkheden nog niet zijn uitgeput en dat we op dit moment niet kunnen vermoeden welke toekomstige mogelijkheden nog komen. Het is heel leuk om kennis te maken met toepassingsmogelijkheden waarvan je het bestaan niet vermoed. Heel leuk ook om met gebruikmaking van de nieuwe mogelijkheden buiten de bestaande kaders te denken. Echt een eye-opener.

Al met al vond ik deze huiswerkopdracht heel leuk om te doen en heel leerzaam. Ik zal zeker op een later moment nog eens terugkeren naar deze site om me nog meer te verdiepen in de verschillende onderwerpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten